Grupa: Środki smarne dla przemysłu ESSO

Kategoria: Oleje turbinowe, obiegowe i maszynowe

Esso Nuto

.

Charakterystyka

Oleje linii NUTO są wysokiej jakości olejami obiegowymi opracowanymi na bazie oleju mineralnego, służącymi do smarowania m.in. przekładni zębatych, łożysk tocznych i ślizgowych, jak również napędów maszyn roboczych.

Oleje linii NUTO cechują

* dobre właściwości smarujące; wytworzenie optymalnego filmu olejowego pomiędzy trącymi o siebie elementami, wynika z wysokiego stopnia rafinacji użytych olejów bazowych i korzystnej charakterystyki temperaturowo-lepkościowej;

* odporność na utlenianie; oleje smarujące mają znakomitą odporność na czynniki utleniające; dzięki temu zachowują sprawność nawet w trudnych warunkach termicznych w długich okresach pracy;

* działanie antykorozyjne; smarowane elementy maszyn wykonane z żelaza i stopów miedzi są dobrze chronione przed korozją;

* działanie demulgujące; wilgoć i woda są wypierane przez oleje, dzięki czemu nie zachodzi niepożądane tworzenie emulsji;

* brak reakcji z uszczelnieniami; oleje linii NUTO nie wpływają negatywnie na powszechnie stosowane substancje uszczelniające;

* działanie antypienne; zawarte w olejach dodatki skutecznie zapobiegają tworzeniu się piany;

Dobór oleju o odpowiedniej lepkości powinien być dokonany na podstawie zastosowania, warunków eksploatacji i zaleceń producentów urządzeń.

Poziom jakościowy Standardy jakościowe Oleje linii NUTO spełniają wymagania minimalne określone przez normy:
* DIN 51 517 cz. 2: Oleje smarujące klasy CL;
* DIN 51 506: Oleje smarujące klasy VBL;

Zastosowanie

Oleje linii NUTO stosowane są

* w systemach obiegowych, gdzie nie można wykluczyć dostępu wody do obiegu oraz w których oleje klasy C (wg normy DIN 51 517 cz. 1) nie wytrzymałyby obciążenia ze względu na zbyt wysoką temperaturę;

* do smarowania łożysk ślizgowych i tocznych;

* do smarowania przekładni przemysłowych, jeśli producent zaleca stosowanie olejów klasy CL (wg normy DIN 51 509 cz. 1: Dobór środków smarnych do przekładni zębatych);

* do smarowania sprężarek powietrza posiadających przestrzenie robocze smarowane olejami opisanymi normą DIN 51 506 i w których końcowa temperatura sprężania nie przekracza 140 °C;

* do smarowania powietrznych pomp próżniowych, gdy początkowe ciśnienie jest wyższe od atmosferycznego;

* do smarowania mechanizmów napędowych w silnikach i maszynach roboczych, pracujących przy średnim obciążeniu;

Typowa charakterystyka fizykochemiczna

Parametry typowe
 
150
220
320
460
Metoda badań
Lepkość kinematyczna
w temp. 40.°C
100.°C

mm2/s
mm2/s

150
14

220
19

320
24

460
32
DIN 51 562
Gęstość w temp. 15.°C
kg/m3
885
890
895
900
DIN EN 12 185
Temp. zapłonu
( Cleveland .o.T )
.°C
260
260
280
300
DIN ISO 2592
Temp. krzepnięcia
.°C
- 18
- 12
- 12
- 12
DIN ISO 3016
Liczba neutralizacji
mg KOH/g
0,05
DIN 51 558 cz. 1
Starzenie, wzrost liczby
neutralizacji po 1000 h
mg KOH/g
< 2,0
DIN 51 587
Korozja z miedzią (3h, 100 °C)
stopień
korozji
1
DIN EN ISO 2160
Ochrona stali przed korozją
stopień
korozji
0 - A
DIN 51 585
Demulgacja przy temp. 82 °C
min.
10
15
15
20
ASTM D 1401
Pienienie S 1
(Metoda B) S 2
S 3
ml
ml
ml
< 30/0
< 30/0
< 30/0
ASTM D 892
Reakcja z materiałem
uszczelniającym SRE-NBR 1,
7 dni, 100 °C
* względna zmiana objętości
* zmiana twardości SHORE-A



%
SH



+ 3
- 1



+ 2
- 1



+ 2
- 1



+ 2
- 1

DIN 53 538 cz. 1


DIN 53 521
DIN 53 505

Starzenie, przyrost pozostałości
po koksowaniu wg Conradson’a
% masy

0,4

0,5

0,5

0,6

DIN 51 352 cz. 1
Oznaczenie
.
CL 150
CL 220
-
CL 460
DIN 51 517 cz. 2
Oznaczenie
.
VBL 150
VBL 220
VBL 320
VBL 460
DIN 51 506
Klasa lepkości wg ISO
ISO VG
150
220
320
460
DIN 51 519


Ochrona zdrowia: Przy kontakcie z produktami smarnymi należy przestrzegać przepisów BHP!
Pozostałe informacje prosimy zasięgnąć z instrukcji bezpieczeństwa ('Arkusz BHP').


Nazwa Esso oraz wizerunek Tygrysa są zarejestrowanymi znakami handlowymi organizacji należących do Exxon Mobil Corporation.